ATW4.jpg

Gimnastyka z elementami jogi

Jakie korzyści płyną z regularnej praktyki jogi?

Niezliczone. Przytaczając tylko niektóre:

  • w sferze fizycznej: poprawa ogólnego stanu zdrowia i odporności, poprawa sylwetki, zwiększenie gibkości mięśni, wzmocnienie mięśni i stabilizacji stawów;
  • w sferze psychicznej: wzrost samooceny i pewności siebie, znaczna poprawa koncentracji oraz pamięci, umiejętne radzenie sobie z codziennym stresem, ogólne odprężenie i wyciszenie;
  • w sferze duchowej: pokora dla własnych słabości i ograniczeń, wzrost motywacji do samorozwoju, częsta zaduma nad aspektami samorealizacji, wiary, relacji z bliźnimi.

Jak często należy ćwiczyć jogę by uzyskać widoczne efekty?

Codzienna ok. 1,5 godzinna praktyka gwarantuje długotrwałe i najszersze efekty, jednak nie zawsze jest możliwa. Regularna praktyka jogi 2-3 razy w tygodniu zapewnia nakładanie się efektów z poprzednich zajęć na efekty uzyskane w kolejnych zajęciach dając już trwałe korzyści fizyczne, psychiczne, duchowe. Jeżeli możesz to doświadczaj jogi choć raz w tygodniu - "resetuj" umysł, zrelaksuj ciało.

W czym należy ćwiczyć?

Zalecany jest strój niekrępujący ruchów (leginsy / spodenki + T-shirt), jednakże niezbyt obszerny by umożliwić prowadzącemu obserwację sylwetki podczas praktyki asan i odpowiednią korektę. Jogę należy praktykować na boso.

Dlaczego nie należy ćwiczyć w obuwiu lub w samych skarpetach?

Wszelkie okrycia stóp ograniczają ich ruchomość oraz zaburzają czucie receptywne podłoża w pozycjach stojących i w związku z tym są niezalecane do praktyki jogi.

Poza tym skarpety mogą powodować ślizganie się stóp na macie w niektórych pozycjach.

Czy można spożywać płyny podczas zajęć?

Zasadniczo – nie. Joga zaleca picie płynów nie później niż godzinę przed rozpoczęciem zajęć i nie wcześniej niż 20-30 minut po zakończeniu zajęć.

Czy można ćwiczyć jogę tuż po posiłku?

Absolutnie nie! Asany należy praktykować o pustym żołądku, zwykle 2-4 godziny po posiłku (zależnie od jego obfitości). Niektóre pozycje (skręty, skłony do przodu, pozycje wzmacniające mięśnie brzucha) wywołują znaczny ucisk na przewód pokarmowy, w związku z czym spożycie posiłku tuż przed zajęciami może spowodować duży dyskomfort i często uniemożliwić "wejście w pozycję".

Czy można schudnąć praktykując jogę?

Z pewnością tak – jeśli praktykuje się regularnie. Joga w znacznej mierze opiera się na aktywności fizycznej i jak każdy wysiłek fizyczny wymaga wydatkowania pewnych porcji energii. Poza tym niektóre pozycje (podpory, skręty) działają bardzo stymulująco na przemianę materii, a więc również na redukcję masy ciała.

 

Prowadząca:

Donata Janiszewska - psycholog, arteterapeuta, filolog polski, instruktor rekreacji ruchowej o specjalności ćwiczenia psychofizyczne. Na co dzień pracuje z osobami doświadczającymi wykluczenia społecznego. Z jogą związana od 10 lat. Praktykowała u Adama Dąbrowskiego i Roberta Spicy, a od ponad dwóch lat uczy się w klubie Joga Poznań. Warsztatowo szkoliła się się u Jurka Jaguckiego, Romka Grzeszykowskiego, Adama Ramotowskiego, Joanny Jedynak, a ostatnio w Himalayan Iyengar Yoga Centre w Indiach, u Sharata Aurory. Jej mocne strony to kuchnia wegetariańska, muffiny, psychoanaliza i wiersze o miłości. Kocha balanse.